PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN PAJAK BUMI DAN BANGUNAN SEBAGAI UPAYA PENINGKATAN PEMAHAMAN MAHASISWA PERPAJAKAN

Nurul Afifah, Sri Nirmala Sari

Abstract


Land and Building Tax is a material tax. The amount of tax owed determined by the state of tax objects. Errors in understanding tax objects will cause errors in determining tax rates, calculating taxes and determining the tax payable. Learning media such as videos from the Ministry of Finance Learning Center have already been used, but students are still experiencing difficulties because the videos only feature writings or explanations based on the Law.This research aims to facilitate students in understanding the object of Land and Building. The research uses experimental methods in the form of one group pre-test post-test. The phases of this research are (1) identification problems, (2) designingmodels, (3)making models, (4) implementation. Te result showed that the average score of students are increase. Average score in pre-test is 64,17 or equal to BC. By using the models as learning media, the average score in post-test si 92,14 or equal to A. The result indicates that the models successfully increase the understanding of taxation students in perceive Land and Building Tax objects.

Full Text:

PDF

References


Amalia, D. A., Mawardi & Nurasiah, 2018. Pengaruh Penggunaan Bahan ajar Tiruan (Maket) Terhadap Hasil Belajar Pada Pembelajaran Sejarah Materi Kehidupan Masyarakat Pada Masa Praaksara Siswa Kelas X SMA Lab School UNSYIAH Semester Ganjil Tahun Ajaran 2017-2018. Jurnal Ilmiah Mahasiswa, 3(1), pp. 98-102.

Khasanah, N. U., 2017. Pengaruh Penggunaan Media Maket Melalui Model Pembelajaran Problem Solving Terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Kelas X Pada Materi Ekosistem, Lampung: Fakultas Tarbiyah dan Keguruan Institut Agama Islam Negeri Raden Intan .

Khoiriyah, I., 2015. Pengaruh Media Maket Terhadap Aktivitas Belajar Dan Penguasaan Materi Siswa, Lampung: FKIP Universitas Lampung.

Mahnun, N., 2012. Media Pembelajaran (Kajian terhadap Langkah-langkah Pemilihan Media dan Implementasinya dalam Pembelajaran). Jurnal Pemikiran Islam, 37(1), pp. 27-33.

Mesa, Y. & Irianto, D., 2017. Pengembangan Media Maket Pada Kompetensi Dasar Mengkategorikan Macam-macam Pekerjaan Konstruksi Penutup Atap Bagi Siswa Kelas X SMK Negeri 1 Sidoarjo. Jurnal Kajian Pendidikan Teknik Bangunan, 1(1), pp. 161-171.

Nurseto, T., 2011. Membuat Media Pembelajaran Yang Menarik. Jurnal Ekonomi & Pendidikan, 8(1), pp. 17-35.

Siahaan, M. P., 2009. Pajak Bumi dan Bangunan di Indonesia Teori dan Praktik. Edisi Pertama penyunt. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Siahaan, M. P., 2016. Pajak Daerah & Retribusi Daerah. Edisi Revisi penyunt. Jakarta: Rajawali Pers.

Sugiyono, 2014. Metode Penelitian Kombinasi (Mixed Methods). Edisi Enam penyunt. Bandung: Alfa Beta.

Sunaryo, 2009. Pengaruh Penggunaan Media Maket Terhadap Prestasi Belajar Siswa Tunagrahita Ringan Pada Mata Pelajaran IPA. JASSI Anakku, 8(2), pp. 85-88.

Supriyanto, H., 2017. Cara Menghitung PBB Sektor P3, Sektor Lainnya, dan Bea Meterai. Edisi Pertama penyunt. Jakarta: Indeks.




DOI: http://dx.doi.org/10.25139/jaap.v4i1.2484

Refbacks

  • There are currently no refbacks.