Militansi caleg muda dalam pemenangan pemilu tahun 2019 di kabupaten aceh barat

  • Syamsuar STAIN Teungku Dirundeng Meulaboh, Aceh Barat
  • Mirna Ria Andini Universitas Teuku Umar, Aceh Barat, Indonesia
Abstract views: 336 , PDF downloads: 351

Abstract

The communication strategy (militancy) in politics is one of the keys to the success of a political party (Parpol) or Legislative Candidates (Caleg) in winning the Election. In the 2019 Election at the West Aceh DPRK level, there were many political figures from young people who ran to become members of the legislature at the district level. These political figures are referred to as Young Candidates who are between 21 and 30 years old. Several young candidates at the DPRK West Aceh level won the 2019 Election. This research is qualitative with a descriptive method. The purpose of this research is to find out how the strategies of young candidates at the West Aceh DPRK level in winning the 2019 election and the obstacles they face in building a political communication strategy. The results obtained are that young candidates at the DPRK West Aceh level use interpersonal communication strategies or direct communication that use family and acquaintances to get votes in the election. In addition, young candidates at the DPRK West Aceh DPRK level use mass media only a little, they only use social media which is not paid. Having no experience in politics is the biggest obstacle in the candidacy of young candidates at the West Aceh DPRK level.

Keywords: Strategy; Communication; Political; Young Candidates.

References

Anggriawan, T., & Maharani, A. (2018). Harmonisasi Pengaturan Terkait Media Sosial yang Digunakan untuk Komunikasi Politik Demi Mewujudkan Pemilu Bersih dan Kondusif. Seminar Nasional Hukum Universitas Negeri Semarang , 4 (3), 1141-1160.
Fauzi, N. (2018). Political Communication of Legislative Candidate in Affecting Political Participation in the North Aceh District (Komunikasi Politik Calon Legislatif dalam Memengaruhi Partisipasi Politik Masyarakat di Kabupaten Aceh Utara). Journal Pekommas. https://doi.org/10.30818/jpkm.2018.2030107
Fitria, Y., & Farida, F. (2018). Strategi Promosi Agen Properti Independen Pada Media Online. Jurnal Komunikasi Profesional. https://doi.org/10.25139/jkp.v2i2.1376
Indrawan, R. (2017). Dampak komunikasi politik dan opini publik terhadap perilaku masyarakat. WACANA, Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi. https://doi.org/10.32509/wacana.v16i2.14
Masduki, A., & Widyatama, R. (2019). Efektifitas Strategi Komunikasi Politik Elit Muhammadiyah DIY dalam Pemenangan Pemilu DPD-RI Tahun 2014. Communicare : Journal of Communication Studies. https://doi.org/10.37535/101005120181
Mulyana, A. (2016). Modul Sosiologi Komunikasi. Jakarta: Universitas Mercu Buana.
Nurussa’adah, E., & Sumartias, S. (2017). Komunikasi Politik Partai Keadilan Sejahtera (pks) Dalam Keterbukaan Ideologi. Jurnal Kajian Komunikasi. https://doi.org/10.24198/jkk.v5i1.8522
Putra, N. (2018). Strategi Komunikasi Dalam Pendidikan Luar Sekolah. Jurnal Dakwah Dan Komunikasi, 9(1), 111–126.
Putranto, T. (2018). Kelas Sosial Dan Perempuan Generasi Z di Surabaya Dalam Membuat Keputusan Setelah Lulus Sekolah Menengah Atas. Jurnal Komunikasi Profesional. https://doi.org/10.25139/jkp.v2i1.841
Rahmadini, M. (2018). Pola Komunikasi Organisasi Dalam Pengembangan Program Studi Ilmu Komunikasi Fakultas Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang. Jurnal Studi Sosial Dan Politik. https://doi.org/10.19109/jssp.v2i2.4053
Saputra, W., & Aminulloh, A. (2019). Strategi Komunikasi Politik Pasangan Dewanti-Punjul Pada Pilkada Kota Batu Tahun 2017. ... : Jurnal Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik.
Susanto, E. (2017). Media Sosial Sebagai Pendukung Jaringan Komunikasi Politik. Jurnal ASPIKOM. https://doi.org/10.24329/aspikom.v3i3.123
Susilo, D. (2017a). Etnometodologi Sebagai Pendekatan Baru dalam Kajian Ilmu Komunikasi. Jurnal Studi Komunikasi, 1(1). https://doi.org/10.25139/jsk.v1i1.66
Susilo, D. (2017b). Facing the Indonesian Media Conglomeration: Action of Preservation on Political Interest. Jurnal Kajian Media. https://doi.org/10.25139/jkm.v1i1.172
Tuela, M., & Susilo, D. (2017). Hyperreality: Pemaknaan dalam Penggunaan Game Pokemon Go. Jurnal Kajian Media. https://doi.org/10.25139/jkm.v1i1.155
Watie, E. (2016). Komunikasi dan Media Sosial (Communications and Social Media). Jurnal The Messenger. https://doi.org/10.26623/themessenger.v3i2.270
Published
2020-11-19
How to Cite
Syamsuar, & Andini, M. R. (2020). Militansi caleg muda dalam pemenangan pemilu tahun 2019 di kabupaten aceh barat. Jurnal Komunikasi Profesional, 4(2). https://doi.org/10.25139/jkp.v4i2.2466
Section
Articles