Komodifikasi Pariwisata Halal NTB dalam Promosi Destinasi Wisata Islami di Indonesia

  • Hafizah Awalia Airlangga University
Abstract views: 5668 , PDF downloads: 5069

Abstract

Halal tourism destination becomes the new brand for West Nusa Tenggara. Strong local ethnic and religious plurality obtain halal tourism label. It is important to assess if the government saw the domination of the discourse object of power through the economic and tourism sectors. Therefore, this discourse halal tourism can be evaluated using the perspective of post-modern social theory Michael Foucault discourse and power: the power elite that is capable of creating a new discourse (halal tourism) to strengthen its political dominance. Then, using the perspective of Baudrillard's theory of the emergence of consumerist society in NTB as a result of capital commodification and domination of the capitalists.

 

Keywords: Commodification, Discourse, Tourism, Halal 

References

Author. (2016). Wisata Halal Aktivitas Berketuhanan dan Berkelanjutan [Online]. Tersedia di http://ww.w.disbudpar.ntbprov .go.id/wisata-halal-aktivitas-berketuhanan-dan berkelanjutan.

Baudrillard, J. (2015). Masyarakat Konsumsi. Diterjemahkan oleh Wahyunto. Bantul: Kreasi Wacana.

Foucault, M. (2000). Seks dan Kekuasaan. Diterjemahkan oleh Rahayu S. Hidayat. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

__________.(2002). Power/Knowlwdge: Wacana Kuasa/Pengetahuan. Diterjemahkan Oleh Yudi Santosa. Yogyakarta: Bentang Budaya.

Hidayat, Medhy Aginta. (2012). Menggugat Modernisme: Mengenali Rentang Pemikira Postmodernisme Baudrillard. Yogyakarta: Jalasurta.

Lubis, Akhyar Yusuf. (2014). Postmodernisme: Teori dan Metode. Depok: PT. Rajagrafindo Persada.

Pilliang, Yasraf Amir. (1998). Sebuah Dunia yang Dilipat: Realitas Kebudayaan Menjelang Milenium Ketiga dan Matinya Postmodernisme. Bandung: Mizan.

_________________. (2004). Dunia yang Berlari: Mencari Tuhan-Tuhan Digital. Jakarta: PT. Grasindo.

_________________. (2010). Semiotika dan Hipersemiotika: Kode Gaya, dan Matinya Makna. Jakarta: Matahari.

Ritzer, G. (2010). Teori Sosial Postmodern. Diterjemahkan oleh

Muhammad Taufik. Yogyakarta: Kreasi Wacana.

_______. (2012). Teori Sosiologi: Dari Klasik Sampai Perkembangan Terakhir Postmodern. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Salehudin dan Luthfi. (2010). Marketing Impact of Halal Labeling toward Indonesian Muslim Consumer’s Behavioral Intention Based on Ajzen’s Planned Behavior. Proceeding of 5th International Conference on Business and Management Research (ICBMR), Presented 4th August 2010, Depok‐Indonesia.
Published
2017-03-02
How to Cite
Awalia, H. (2017). Komodifikasi Pariwisata Halal NTB dalam Promosi Destinasi Wisata Islami di Indonesia. Jurnal Studi Komunikasi, 1(1), 19-30. https://doi.org/10.25139/jsk.v1i1.64
Section
Articles