Komodifikasi Perempuan pada Iklan Pond's Perfecting Cream Edisi WOW! Featuring Maudy Ayunda (2019)

  • Nurul Fauziah Universitas Bhayangkara Jakarta
  • Ratna Puspita Universitas Bhayangkara Jakarta
Abstract views: 880 , PDF downloads: 815

Abstract

This study aims to determine the practice of commodification of women by exploring the meaning of verbal and nonverbal symbols or language in the ad edition of Pond's WOW! This study also wanted to find out the meaning of reality, the meaning of representation, and the meaning of ideology in the ad edition of Pond's WOW! Featuring Maudy Ayunda (2019). The commodification of women in this advertisement shows that the practice of femvertising (women advertising) places women as objects. Instead of empowering women, the practice of femvertising makes women increasingly marginalized in media texts. Women are imaged with a variety, only on matters of dress style and skin color, not on big things like hard work, independence, and determination. This research considers that advertising practices are not a strategy to empower women by building constructive messages. The practice of femvertising is just a cover for capitalism to wrap advertisements with a certain appeal so that women pay attention. Women's attention to a product will lead
to purchasing decisions, which in turn will bring benefits to the product.


Keywords: Commodification; Women in Advertising; Semiotics; John Fiske.

References

DAFTAR PUSTAKA
Arya, Nosakros, et al. (2013). “Komodifikasi Kemiskinan dalam Televisi Indonesia”. Jurnal Administrasi dan Kebijakan Kesehatan Indonesia : 175-186.
C, Aileena S. C. R. E. (2013). “Representasi Perempuan Muslim Kontemporer: Identitas Perempuan Muslim pada Iklan Wardah”. Jurnal Visualita 5 (1).
Fakhruroji, Moch. (2013). Komodifikasi Agama Sebagai Masalah Dakwah. Ilmu Dakwah: Academic Journal for Homiletic Studies 5 (16): 1-18.
Fathinah, Ezzah, et al. (2017). Maskulinitas Baru dalam Iklan Kosmetik Korea: Etude House dan Tonymoly. Patanjala 9 (2).
Fernandez, Primeiro W. 2011. Komodifikasi Perempuan Dalam Iklan Televisi. Jurnal Ilmu Komunikasi 8 (1).
Fitryarini, Inda. (2009). Iklan Dan Budaya Popular: Pembentukan Identitas Ideologis Kecantikan Perempuan Oleh Iklan Di Televisi. Jurnal Ilmu Komunikasi 6 (2).
Furkan, Eka Bella Ferlinda, Dedi Kurnia Syah Putra. (2015). You Look Disguisting: Kritik Atas Citra Kecantikan Telaah Semiotika John Fiske terhadap Representasi Feminisme Modern. Jurnal Semiotika 9: 2 (344-371).
Hutami, Indra, et al. (2018). Membedah Komodifikasi Isi Pesan Mini Drama Line “Nic And Mar” (Analisis Semiotika John Fiske terhadap Mini Drama Line). Junal Simulacra 1 (1): 101-116.
Istighfarina, Nadya, and Ratih H. Sudrajat. (2017). Analisis Isi Daya Tarik Pesan Iklan Berdasarkan Elemen Print Ad Pada Iklan Sabun Mandi Di Majalah Femina Periode Januari 2014- Agustus 2016. Jurnal Komunikasi Untar 9 (1):44-52.
Kosakoy, Joane P. (2016). Representasi Perempuan Dalam Film “Star Wars VII: The Force Awakens”. Jurnal e-Komunikasi Universitas Kristen Petra 4 (1).
Kumalaningtyas, Nur, and Lidwina M. Sadasri. (2018). Citra Tubuh Positif Perempuan Dalam Iklan Video Digital (Studi Femvertising Pada Iklan Dove Real Beauty). Diakom 1 (2):62-73.
Minawati, Rosta. (2013). Komodifikasi: Manipulasi Budaya dalam (Ajang) Pariwisata. Ekpresi Seni 5 (1).
Mudjiyanto, Bambang, and Emilsyah Nur. (2013). Semiotics in Research Method of Communication [Semiotika Dalam Metode Penelitian Komunikasi]. Pekommas 16 (1): 73-82.
Mustika, Rieka, and S. Arifianto. (2018). Komodifikasi “Popularitas Selebritis” untuk Mendulang Suara Pemilu Legislatif 2019. Jurnal Studi Komunikasi dan Media 22(2): 139-150.
Nugraheni, Yuli, and Maria Yuliastuti. (2017). Keyakinan Dan Kesukaan Ibu Rumah Tangga Surabaya Mengenai Tayangan Iklan Layanan Masyarakat “Ayo Makan Ikan”. Jurnal Komunikasi Trunojoyo 1 (1): 61-86.
Pah, Trivosa and Darmastuti, Rini. (2019). Analisis Semiotika John Fiske dalam Tayangan Lentera Indonesia Episode Membina Potensi Para Penerus Bangsa di Kepulauan Sula. Journal of Communication Studies Comunicare 6 (1): 1-22.
Setiawaty, Novia A. (2017). Pengaruh Iklan, Citra Merek, dan Kepercayaan Merek terhadap Minat Beli Konsumen Smartphone Samsung Galaxy Series (Studi Kasus Mahasiswa/i Universitas Gunadarma, Depok). Jurnal Ilmiah Ekonomi Bisnis 22 (1).
Sardila, Vera. (2016). Analisis Semiotika Pada Tunjuk Ajar Melayu Sebagai Pendekatan Pemahaman Makna Dalam Komunikasi. Jurnal Risalah 27 (2): 87-96.
Soga, Zainuddin, and Hadirman Hadirman. (2018). Semiotika Signifikansi: Analisis Struktur dan Penerapannya dalam Alquran. Aqlam: Journal of Islam and Plurality, Vol.3, no. 1.
Sugiyanto, Dyah R. (2015). Komodifikasi Berita Dibalik Ideologi Ekonomi Politik Media (Studi Pada Program ‘Polemik” Di Radio Sindo Trijaya 104.6 Fm Jakarta). Jurnal Komunikasi Untar, Vol.7, no. 1, hal. 57-69.
Suherdiana, Dadan. (2008). Konsep Dasar Semiotika Dalam Komunikasi Massa Menurut Charles Sanders Pierce. Ilmu Dakwah: Academic Journal for Homiletic Studies, Vol.4, no.12, hal. 371-407.
Suhodo, Diah. (2016). Think Out of The Box: Proses Kreasi-kreativitas Industri Periklanan. Jurnal Ekonomi Pembangunan LIPI, Vol.24, no. 2, hal. 71-83.
Syafrini, Delmira. (2014). Perempuan dalam Jeratan Eksploitasi Media Massa. Humanus: Jurnal Ilmiah Ilmu-ilmu Humaniora, Vol.13, no.1. Maret 2014.
Yunita, Dessy, et al. (2017). Tema Humor pada Iklan Serta Pengaruhnya terhadap Pemahaman Pesan Iklan dan Buying Readiness Stages. Jurnal Manajemen dan Bisnis Sriwijaya, Vol.15, no.2, hal. 127-137.
Published
2020-12-14
Section
Articles