Mitos kecantikan perempuan ekstra melalui iklan nivea “extra care for extra women”

  • Universitas Bunda Mulia; SCOPUS ID 57211404689
  • Program Studi Ilmu Komunikasi Fakultas Ilmu Sosial dan Humaniora Universitas Bunda Mulia
  • Unievrsitas Bunda Mulia
Abstract views: 153 , PDF downloads: 313

Abstract

Beautiful woman standards cannot be separated from the media construction of the meaning of beauty. The media displays the standard of beauty that is consumed every day by the people of Indonesia through content and also advertising. An advertisement cannot be separated from a visual character that is built in such a way that it can be an inspiration or can represent the product or service advertised, not only that the visual character in the ad also shows other aspects such as social values and norms, images and lifestyle. This aspects standard certainly affects the views of Indonesian women on beauty. Nivea realizes that every woman is beautiful and has their own potential, so Nivea creates an Nivea extra care for extra women ad. This study aims to determine the myth of extra female beauty from the Nivea Extra Care for Extra Women ad. His research methods are qualitative, Roland Barthes's semiotics and Oswald's semiotic marketing, related to beauty myths. The object is the Nivea Extra Care for Extra Women ad on Youtube.

Author Biographies

, Universitas Bunda Mulia; SCOPUS ID 57211404689
, Program Studi Ilmu Komunikasi Fakultas Ilmu Sosial dan Humaniora Universitas Bunda Mulia
UBM Tower, Jln. Jalur Sutera Barat Kav.7-9, Tangerang, Banten 15143, INDONESIA

References

Astuti, Y. D. (2016). MEDIA DAN GENDER (Studi Deskriptif Representasi Stereotipe Perempuan dalam Iklan di Televisi Swasta). Profetik: Jurnal Komunikasi, 9(2), 25. https://doi.org/10.14421/pjk.v9i2.1205
Christina. (2020). Strategi Pemasaran TVRI dalam Menaikkan Brand Image. Jurnal Komunikasi Nusantara, 2(1), 67–79. https://doi.org/10.33366/jkn.v2i1.37
Harsono, F. H. (2018). Body Shaming, Berawal dari Rasa Malu yang Berujung Depresi. Liputan6.Com.
Hico. (2020). 10 Arti Warna dalam Psikologi warna, Terpopuler Menurut para Ahli. Goodminds.
Hutahaean, H., & Girsang, L. R. M. (2020). Mitologi Suksesi Perempuan dalam Iklan Nivea Versi “Never Stop Caring.” SEMIOTIKA: Jurnal Komunikasi, 13(2), 174–191.
KumparanSYLE. (2018). Dianggap Jadi Standar Kecantikan, Apakah Cantik Harus Berkulit Putih?
Latuheru, M., & Irwansyah, I. (2019). Aplikasi Traveloka sebagai Bentuk Konstruksi Sosial dalam Dunia Siber. Jurnal Kajian Media. https://doi.org/10.25139/jkm.v3i2.1013
Marta, R. F., & Robin, P. (2019). Kebahasaan Sinematik Bernuansa Pluralitas dalam Iklan BNI Taplus Anak. April, 16–37.
Marta, R. F., & Septyana, V. (2015). SEMIOTIKA PEMASARAN PADA BRAND VALUE MELALUI SIGN BERUPA LAYOUT BERITA DAN IKLAN IBADAH HAJI (Studi Komparasi pada Harian Pos Kota dengan Rakyat Merdeka). Semiotika : Jurnal Komunikasi, 9(2), 482–508.
Prastowo, A. (2012). Metode Penelitian Kualitatif dalam Perspektif Rancangan Penelitian. Ar-Ruzz Media.
Prianto. (2014). CANTIK: Panduan Lengkap Merawat Kulit Wajah. Gramedia Pustaka Utama.
Rachmawati, D., & Solikhati, K. (2020). Digital altruism: strategi kepercayaan pendonasi Kitabisa.com dalam membangun solidaritas sosial. Jurnal Kajian Media, 4(1), 22–39. https://doi.org/10.25139/jkm.v4i1.2365
Rusmana, D. (2014). Filsafat Semiotika. CV. Pustaka Setia.
Sadono, T. P., & Rongrong, M. J. (2015). Pembentukan Persepsi Warna pada Konsumen (Studi tentang Customer Service). Bricolage: Jurnal Magister Ilmu Komunikasi, 1(1). https://doi.org/http://dx.doi.org/10.30813/bricolage.v1i01.1637
Safitri, A. M. (2018). Sering Tidak Sadar, Ini 4 Tanda Anda Suka Mengejek Fisik Orang Lain (Body Shaming). Hellosehat.
Sampurna, A., Tandian, M., Huang, V., Simanjuntak, R. F., & Marta, R. F. (2020). Implementasi Total Branding dalam Perspektif Semiotika Pemasaran. CoverAge: Journal of Strategic Communication, 10(2), 59–73. https://doi.org/10.35814/coverage.v10i2.1384
Sandhy, A., & Dwiningtyas, H. (2016). Pemaknaan Perempuan terhadap Konstruksi Mitos Kecantikan dalam Media Online Femaledaily.com. Interaksi Online, 4(4), 1–11.
Saraswati, L. A. (2017). Putih: Warna Kulit, Ras, dan Kecantikan di Indonesia (D. K. Michellia (ed.)). Marjin Kiri.
Sasongko, Y. P. D., & Marta, R. F. (2018). Ekspresi Identitas melalui Relasi Ayah dan Anak pada Iklan Youtube Grab Official. Bricolage: Jurnal Magister Ilmu Komunikasi, 4(02), 118. https://doi.org/10.30813/bricolage.v4i02.1656
Sulistyaningrum, R. K. (2011). Mitos Kecantikan dalam Tayangan Pemilihan Putri Indonesia 2009. 11.
Susilo, D., & Kodir, A. (2017). Politik Tubuh Perempuan: Bumi, Kuasa, dan Perlawanan. Jurnal Politik. https://doi.org/10.7454/jp.v1i2.19
Susilo, D., & Sugihartati, R. (2019). Being power and powerless: Dynamics on Indonesian women’s minister. Humanities and Social Sciences Reviews. https://doi.org/10.18510/hssr.2019.7564
Suwito, K. A. (2019). Reproduksi pengetahuan atas eksotisme tubuh perempuan: identitas oriental dalam grup facebook ‘indonesia tempo dulu.’ Jurnal Studi Komunikasi (Indonesian Journal of Communications Studies). https://doi.org/10.25139/jsk.v3i2.1601
Utomo, K. P. (2017). Standar Paling Klasik Ada pada Sosok Sita dalam Epos Ramayana. Brilio.Net.
Wibowo, G. (2019). Representasi Perempuan dalam Film Siti. Nyimak (Journal of Communication), 3(1), 47. https://doi.org/10.31000/nyimak.v3i1.1219
Wijaya, H. F., & Marta, R. F. (2015). MITOLOGI BUDAYA PADA GELANG DUKACITA SEBAGAI ATRIBUT UPACARA KEMATIAN DALAM TRADISI TIONGHOA DAN CINA BENTENG (Tinjauan Semiologi Barthes terhadap Makna Tanda pada Tradisi dan Mitos Leluhur Peranakan Tionghoa Indonesia). Bricolage : Jurnal Magister Ilmu Komunikasi, 9. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004
Wolf, N. (2002). Naomi Wolf’s The Beauty Myth. Harper Perennial.
Yulianto, V. I., & Astuti, T. M. P. (2007). Pesona “Barat”: Analisa Kritis-Historis tentang Kesadaran Warna Kulit di Indonesia. Jalasutra.
Published
2021-03-10
Section
Articles