Pesan Kreatif Iklan Televisi Dalam Bulan Ramadan: Analisis Semiotika Iklan Bahagianya adalah Bahagiaku
Abstract views: 10630
,
PDF downloads: 16480
Abstract
The commercial advertising is one the most famous and the most discussed promotion tool because of its scope. One of the products using Television Commercial, as the promotion tool in Ramadan, is Ramayana Department Store. Before and During the Ramadan, most Moslems have their activities in Ramadan with themselves, their society, their colleagues and their beloved families. In Ramayana Ramadan Commercial "Their Happiness is My Happiness" ("Bahagianya Adalah Bahagiaku"), aired in the television, aimed: (1) to know the family relation to the meaning of Ramayana Ramadan Commercial "Their Happiness is My Happiness" ("Bahagianya Adalah Bahagiaku") for Indonesian Moslems' habit during Ramadan. (2) To discover the creative message in Ramayana Ramadan Commercial "Their Happiness is My Happiness". For this commercial analysis, the writer applied Content Analysis Approach and Communication Semiotics approach. Based on the analysis in each part of the commercial, the writer found the process of the delivered message by Ramayana Ramadan Commercial. The message is related to the unstoppable habits of Indonesian Moslem, from the past until now, about the roles of Moslems for having fast at the holy month of Ramadan.
References
Alma, B. (2010). Pengantar Bisnis. Bandung: Alfabeta.
Adler, R. B., Rodman, G. R., & Cropley, C. (2006). Understanding human communication (Vol. 10). New York NY: Oxford University Press.
Barthes, R. (2012). Elemen-Elemen Semiotika. Terjemahan M. Ardiansyah. Yogyakarta: IRCiSoD
Burhan, B. (2007). Penelitian Kualitatif: Komunikasi, Ekonomi, Kebijakan Publik, dan Ilmu Sosial Lainnya. Jakarta: Kencana.
Burhan, B. (2006). Sosiologi Komunikasi : Teori, Paradigma dan Diskursus Teknologi Komunikasi di Masyarakat. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Biagi, S. (2010). Media/ Impact: Pengantar Media Massa. Jakarta: Salemba Humanika.
Altheide, D. (1996). Qualitative media analysis. Sage.
Kridalaksana, H. (2005). Mongin Ferdinand de Saussure: Peletak Dasar Strukturalisme dan Linguistik Modern. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia.
Jefkins, F. (1997). Periklanan. Jakarta:Erlangga
Morissan. (2010). Periklanan: Komunikasi Pemasaran Terpadu. Jakarta: Kencana.
McQuail. D. (1991). Teori Komunikasi Massa. Penerbit Erlangga : Jakarta.
Piliang, Y.A.. (2010). Semiotika dan Hipersemiotika: Kode, Gaya dan Matinya Makna. Bandung : Matahari.
Pradopo, R.P. (2001). Metode Penelitian Sastra. Yogyakarta: Hanindita Graha Widia.
Sudjiman, P. H. M., & Van Zoest, A. J. A. (1996). Serba serbi semiotika. Penerbit PT Gramedia Pustaka Utama.
Sumarwan, U. (2004). Perilaku Konsumen - Teori dan Penerapannya Dalam Pemasaran. Bogor: Ghalia Indonesia.
Sobur, A. (2004). Semiotika Komunikasi. Bandung: Rosda.
Tinarbuko, S. (2010). Semiotika Komunikasi Visual (edisi revisi). Yogyakarta: Jalasutra.
Tjiptono, F. (2005). Brand Management & Strategy. Yogyakarta : Andi Offset.
Vera, N. (2014). Semiotika dalam Riset Komunikasi Yogyakarta: Ghalia Indonesia
Adler, R. B., Rodman, G. R., & Cropley, C. (2006). Understanding human communication (Vol. 10). New York NY: Oxford University Press.
Barthes, R. (2012). Elemen-Elemen Semiotika. Terjemahan M. Ardiansyah. Yogyakarta: IRCiSoD
Burhan, B. (2007). Penelitian Kualitatif: Komunikasi, Ekonomi, Kebijakan Publik, dan Ilmu Sosial Lainnya. Jakarta: Kencana.
Burhan, B. (2006). Sosiologi Komunikasi : Teori, Paradigma dan Diskursus Teknologi Komunikasi di Masyarakat. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Biagi, S. (2010). Media/ Impact: Pengantar Media Massa. Jakarta: Salemba Humanika.
Altheide, D. (1996). Qualitative media analysis. Sage.
Kridalaksana, H. (2005). Mongin Ferdinand de Saussure: Peletak Dasar Strukturalisme dan Linguistik Modern. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia.
Jefkins, F. (1997). Periklanan. Jakarta:Erlangga
Morissan. (2010). Periklanan: Komunikasi Pemasaran Terpadu. Jakarta: Kencana.
McQuail. D. (1991). Teori Komunikasi Massa. Penerbit Erlangga : Jakarta.
Piliang, Y.A.. (2010). Semiotika dan Hipersemiotika: Kode, Gaya dan Matinya Makna. Bandung : Matahari.
Pradopo, R.P. (2001). Metode Penelitian Sastra. Yogyakarta: Hanindita Graha Widia.
Sudjiman, P. H. M., & Van Zoest, A. J. A. (1996). Serba serbi semiotika. Penerbit PT Gramedia Pustaka Utama.
Sumarwan, U. (2004). Perilaku Konsumen - Teori dan Penerapannya Dalam Pemasaran. Bogor: Ghalia Indonesia.
Sobur, A. (2004). Semiotika Komunikasi. Bandung: Rosda.
Tinarbuko, S. (2010). Semiotika Komunikasi Visual (edisi revisi). Yogyakarta: Jalasutra.
Tjiptono, F. (2005). Brand Management & Strategy. Yogyakarta : Andi Offset.
Vera, N. (2014). Semiotika dalam Riset Komunikasi Yogyakarta: Ghalia Indonesia
Published
2018-03-01
How to Cite
(2018). Pesan Kreatif Iklan Televisi Dalam Bulan Ramadan: Analisis Semiotika Iklan Bahagianya adalah Bahagiaku. Jurnal Studi Komunikasi, 2(1), 17-31. https://doi.org/10.25139/jsk.v2i1.336
Issue
Section
Articles
Copyright (c) 2018 Jurnal Studi Komunikasi (Indonesian Journal of Communications Studies)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Studi Komunikasi is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The authors agree to the terms of this Copyright Notice, which will apply to this submission if and when it is published by this journal (comments to the editor can be added below).