Pesan Kreatif Iklan Televisi Dalam Bulan Ramadan: Analisis Semiotika Iklan Bahagianya adalah Bahagiaku

  • Sekolah Tinggi Ilmu Komputer Surabaya
Abstract views: 6662 , PDF downloads: 12819

Abstract

The commercial advertising is one the most famous and the most discussed promotion tool because of its scope. One of the products using Television Commercial, as the promotion tool in Ramadan, is Ramayana Department Store. Before and During the Ramadan, most Moslems have their activities in Ramadan with themselves, their society, their colleagues and their beloved families. In Ramayana Ramadan Commercial "Their Happiness is My Happiness" ("Bahagianya Adalah Bahagiaku"), aired in the television, aimed: (1) to know the family relation to the meaning of Ramayana Ramadan Commercial "Their Happiness is My Happiness" ("Bahagianya Adalah Bahagiaku") for Indonesian Moslems' habit during Ramadan. (2) To discover the creative message in Ramayana Ramadan Commercial "Their Happiness is My Happiness". For this commercial analysis, the writer applied Content Analysis Approach and Communication Semiotics approach. Based on the analysis in each part of the commercial, the writer found the process of the delivered message by Ramayana Ramadan Commercial. The message is related to the unstoppable habits of Indonesian Moslem, from the past until now, about the roles of Moslems for having fast at the holy month of Ramadan.

Author Biography

, Sekolah Tinggi Ilmu Komputer Surabaya
Novan Andrianto, M.I.Kom lahir 17 November 1990 di Surabaya, Jawa Timur. mendapatkan gelar Master (Ilmu Komunikasi) di Universitas Dr.Soetomo, Surabaya pada tahun 2015. Kemudian (S1) Ilmu Komunikasi diperoleh dari IAIN Sunan Ampel Surabaya pada tahun 2013. Mengikuti berbagai pelatihan dan sertifikasi profesi di bidang Desain Grafis, 3D Animasi dan Entrepreneurship, pernah bekerja di media televisi sebagai assisten producer di BBS TV (Surabaya), selain itu penulis juga pernah bekerja di media cetak dan publishing di Iklan Pos (Surabaya) dan Masmedia Pustaka (Surabaya). Kegiatan penulis sejak tahun 2016 sebagai dosen tetap pada jurusan DIV Komputer Multimedia di Stikom Surabaya. Penulis juga aktif sebagai pembicara dan workshop diberbagai bidang ilmu komunikasi dan desain grafis. Kontak penulis : [email protected] (WA. 0896 – 6739 -1830)

References

Alma, B. (2010). Pengantar Bisnis. Bandung: Alfabeta.

Adler, R. B., Rodman, G. R., & Cropley, C. (2006). Understanding human communication (Vol. 10). New York NY: Oxford University Press.

Barthes, R. (2012). Elemen-Elemen Semiotika. Terjemahan M. Ardiansyah. Yogyakarta: IRCiSoD

Burhan, B. (2007). Penelitian Kualitatif: Komunikasi, Ekonomi, Kebijakan Publik, dan Ilmu Sosial Lainnya. Jakarta: Kencana.

Burhan, B. (2006). Sosiologi Komunikasi : Teori, Paradigma dan Diskursus Teknologi Komunikasi di Masyarakat. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Biagi, S. (2010). Media/ Impact: Pengantar Media Massa. Jakarta: Salemba Humanika.

Altheide, D. (1996). Qualitative media analysis. Sage.

Kridalaksana, H. (2005). Mongin Ferdinand de Saussure: Peletak Dasar Strukturalisme dan Linguistik Modern. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia.

Jefkins, F. (1997). Periklanan. Jakarta:Erlangga

Morissan. (2010). Periklanan: Komunikasi Pemasaran Terpadu. Jakarta: Kencana.

McQuail. D. (1991). Teori Komunikasi Massa. Penerbit Erlangga : Jakarta.

Piliang, Y.A.. (2010). Semiotika dan Hipersemiotika: Kode, Gaya dan Matinya Makna. Bandung : Matahari.

Pradopo, R.P. (2001). Metode Penelitian Sastra. Yogyakarta: Hanindita Graha Widia.

Sudjiman, P. H. M., & Van Zoest, A. J. A. (1996). Serba serbi semiotika. Penerbit PT Gramedia Pustaka Utama.

Sumarwan, U. (2004). Perilaku Konsumen - Teori dan Penerapannya Dalam Pemasaran. Bogor: Ghalia Indonesia.

Sobur, A. (2004). Semiotika Komunikasi. Bandung: Rosda.

Tinarbuko, S. (2010). Semiotika Komunikasi Visual (edisi revisi). Yogyakarta: Jalasutra.

Tjiptono, F. (2005). Brand Management & Strategy. Yogyakarta : Andi Offset.

Vera, N. (2014). Semiotika dalam Riset Komunikasi Yogyakarta: Ghalia Indonesia
Published
2018-03-01
How to Cite
(2018). Pesan Kreatif Iklan Televisi Dalam Bulan Ramadan: Analisis Semiotika Iklan Bahagianya adalah Bahagiaku. Jurnal Studi Komunikasi, 2(1), 17-31. https://doi.org/10.25139/jsk.v2i1.336
Section
Articles