Pengungkapan Diri pada Instagram Instastory

Riangga Diko Mahardika, Farida Farida

Abstract


This research departed from the self-disclosure of internet users through uploading their activities. This research aims to analyse an individual's self-disclosure in the Instagram's feature of Instastory. It employs theories, such as self-disclosure, phenomenology, and motivation theory to analyse self-disclosure in Instastory. This research utilise qualitative approach and descriptive method. Data are gathered through observation, interviews, and documentation. There are three key informants with the determined characteristics such as follower and viewer amount, and time availability of the interviewee to be researched and interviewed. According to the self-disclosure dimension, analysis of this research contains frequency, valency, truth, aims, and intention and intimacy shows that self-disclosure depends on mood and other party's demands. And its contents are delivered according to their own needs.

Keywords


social media; self disclosure; Instagram

Full Text:

PDF

References


Agustina. (2016). Analisis Penggunaan Media Sosial Instagram Terhadap Sikap Konsumerisme Remaja di SMA Negeri 3 Samarinda. e-Journal Ilmu Komunikasi, 4(3): 402-412.

Andarwati, L. (2016). Citra Diri Ditinjau Dari Intensitas Penggunaan Media Jejaring Sosial Instagram Pada Siswa Kelas XI SMAN 9 Yogyakarta. Jurnal Riset Mahasiswa Bimbingan dan Konseling, 5(3).

Bungin, B. (2007). Sosiologi Komunikasi Teori, Paradigma, dan Diskursus Teknologi Komunikasi di Masyarakat. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Budyatna, M. & Ganiem, L. M. (2014). Teori Komunikasi Antarpribadi. Jakarta: Kencana Prenadamedia Group

Devito, J. A. (2011). Komunikasi Antar Manusia. (Edisi 5) Tangerang Selatan: Karisma Publishing Group.

Fajri, J. (2017). Dimensi Interaktivitas Media Sosial Instagram Instasamarinda Guna Memperkenalkan Daerah Pariwisata di Kota Samarinda. e-Journal Ilmu Komunikasi, 5(3): 87–101.

Gustina, H. (2015). Korelasi Media Sosial Instagram Dengan Presentasi Diri Mahasiswa Jurusan Ilmu Komunikasi Universitas Riau. Jom FISIP, 2(2).

Hayumi, N. Z. (2014). Penggunaan Instagram Sebagai Bentuk Eksistensi Diri. Depok. Universitas Indonesia.

Jalaludin, R. (1998). Metode Penelitian Komunikasi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Kriyantono, R. (2006). Teknik Praktis Riset Komunikasi. Jakarta: Kencana Prenadamedia Group.

Kuswarno, E. (2009). Metodologi Penelitian Komunikasi Fenomenologi Kosepsi, Pedoman, dan Contoh Penelitian. Bandung: Widya Padjadjaran.

Liliweri, A. (2015). Komunikasi Antar-Personal. Jakarta: Kencana Praenadamedia Group.

Moleong, L. J. (2016). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Novy, H. (2011). Bentuk – Bentuk Self Disclosure Melalui Foto Di Situs Jejaring Sosial. Skripsi, Jurusan Ilmu Komunikasi, Fakultas ISIP, Universitas Atmajaya, Yogyakarta.

Ningsih, W. (2015). Self Disclousure Pada Media sosial (Studi Deskriptif Pada Media sosial Anonim LegaTalk). Skripsi, Prodi Ilmu Komunikasi Konsentrasi Humas, Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, Banten.

Rahmawati. D. (2016). Pemilihan dan Pemanfaatan Instagram Sebagai Media Komunikasi Pemasaran Online. Jurusan Ilmu Komunikasi, Fakultas Ilmu Sosial dan Humaniora, Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga, Yogyakarta.

Siagian. P. S. (2009). Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: Bumi Aksara.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Susilo, D., & Putranto, T. D. (2018). Indonesian Youth on Social Media: Study on Content Analysis. Proceedings of the 2017 International Seminar on Social Science and Humanities Research (SSHR 2017). DOI:10.2991/sshr-17.2018.15.




DOI: http://dx.doi.org/10.25139/jsk.v3i1.774

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Indexed By:

 

   

  

  

  

 

 

.

JSK' StatCounter Report